onsdag 14 oktober 2009

utanförskap och fågelperspektiv


Vi och dom är mitt tema härmed. Nu handlar det om vi och dom. Segregation. Mobbing. Fängelseinterner. Men att bjuda in olika parter i en sammankomst för att de ska få mötas känns alltför käckt.

Kom att tänka på konst i stort format. Sådan konst som kräver ett ovanifrånperspektiv. Nu känner jag att jag vill jobba stort, kanske direkt på marken. Om man kliver runt på konstverket kommer man inte förstå budskapet, men ovanifrån kan man ana tanken bakom verket. På så vis finns tanken om utanförskap där även när mötet sker mellan betraktaren och konstverket, budskapet skall inte skrivas på näsan utan kunna upptäckas på håll...

Förstår ni?

Svårt att formulera mig.

Här kommer i alla fall bilder på konst som jag inspireras av.




Christo och Jeanne-Claude




Shiro Hayami


Christo


Robert Smithson

Inga kommentarer: