torsdag 15 oktober 2009

att stänga ute



Muren har länge varit ett effektivt sätt att stänga ute. Och att stänga inne. En mur symbolicerar mycket och väcker många starka känslor. Just nu funderar jag över om mitt projekt ska vara en mur av något slag.
Vad vill jag med det? Jo visa på utanförskapet, men det känns för enkelt. Jag vill inte ta första bästa. Jag vill istället leta vidare och hitta kärnan i det som är utanförskap. Hur ska jag hitta den, är bara frågan...



Utanförskap

inte delaktig
avvisad
utestängd
avstängd
utvisad
bortstött
uppsagd
olik
annorlunda
avskiljd från
avklippt
okontaktad
bortglömd
frånstött
utbuad
hånad
tillintetgjord
utskrattad
förlöjligad
avståndstagande
utstött

På ett sätt känns ämnet uttjatat. Hur många gånger ska man behöva ta upp tema utanförskap?
Behövs det? Vad gör det för skillnad?
Jag är förvirrad, hjälp mig hitta kärnan!

Inga kommentarer: