fredag 23 oktober 2009

Ett första utkast.




Så här ser det ut hittills. Inte på långa vägar klart. Tanken är att filmen ska beskriva syftet med platsen. Så klart. Men jag vill också att den ska förmedla en känsla. Låtvalet är inte klart.

Videon kommet alltså illustrera hur jag går omkring på vanlig, tråkig mark, som senare övergår i mark med ljus som tänds. Jag ska också i filmen visa hur man kan använda ljuset. Både som en instruktionsvideo och som en konstnärlig sådan altså...

Det jag behöver fundera på är hur jag ska göra filmen begriplig och budskapet tydligt. Jag behöver också hitta bra musik som förstärker den känsla jag är ute efter.

Temat utanförskap och "vi och dom" finns fortfarande i mitt bakhuvud. Men jag har kokat ner det. Jag funderade på vad som är kärnan i utanförskapet. En viktig del är kommunikation, eller bristen på kommunikation. Det jag vill med mitt projekt är alltså att skapa en plats för att uttrycka sig. För att inte vara alltför torr och politiskt korrekt har jag valt att utforma den på ett sätt som lockar till lek.

När jag tänker närmare på projektet och vad jag valt att utforma på platsen känner jag att kanske skulle det finnas minst två likadana platser. Kanske kunde det jag uttryckt här i Kålltorp visas på en skärm på en annan plats i staden...

Jag tänker på brunnen som stod i Brunnsparken här i Göteborg.

http://mandanamoghaddam.wordpress.com



Ja, fortfarande är tankarna många och snurriga.
Jag jobbar på med filmen och tror att det faller på plats!

3 kommentarer:

Fredrik Jonsson sa...

Verkar bra intressant att se hur du förverkligar ideen med de lysande plattorna. Jag får tanken att sprida din ide till flera platser i staden och genom det få en länk komunnikation mellan grupper som vanligtvis inte kommunicerar. En tanke bara...kämpa på!

Beskrivelse av en känsla sa...

Sofia. Du går din plats och som betraktare får man följa dig i dina steg, det är där det händer. Platsen är unik på så sätt. Dokumenterad och för evigad. Spännande!

/J

Maria sa...

Tyckte verkligen din film som du visade idag på handledningen var skitbra. Förläng HEJ i slutet så är du i hamn. Din film slog min med hästlängder...jag måste jobba jobba jobba så min också blir bra.