torsdag 11 juni 2009

Sociala regler och skådespel

Under dagen idag har mina tankar kretsat kring sociala regler och samspel. Idag blev det mer tydligt vad som som stod på våra lappar och man märkte att de flesta av oss tyckte det ställde till och gjorde det krångligt.

Jag fick regeln:



Bistå andra spelare, erbjud dig att hämta saker och hjälpa till med allt.



Det var svårt och jag blev mycket besviken på mig själv då jag insåg att detta inte är något jag brukar göra...he..
Framåt eftermiddagen kom jag trots allt igång. Här severades kaffe och erbjöds hjälp, men det krockade ju en aning när flera av mina medspelare verkade vaknat på fel sida och klagade på allt. Jag förstod att deras lappar talat om för dem att bete sig så, men ändå... jag kände mig vissa stunder förvirrad i min roll. Skådespelet var svårt att utöva utan att vara övertydlig.

De sociala regler som kommer till i spelet är mycket viktiga, för mig har de idag tagit större plats än själva bygget.

Jag tänker att detta med olika roller, att iträda olika roller är mycket viktigt att öva på. Det ger stort utrymme att reflektera över hur och vem man själv är . Det får en också att inse hur man reagerar när reglerna ändras i det sociala spelet.





Förortens alla byggnader är på plats. Jag ser framför mig de spännande bilder man kan ta när samhället är färdigt. Dockor kan spela roller i världen av kartong.
Här nedanför ser man en av gatorna där bilar och små små trädgårdar snart får plats.






Bra material till gräsmattorna. Grön färg ska till.


Tittade idag på föreläsningen av Brown.
Jag tänker på hur viktigt det är att leka både på allvar och på skoj. Att leken sätter fart på vår hjärna. Att leken verkar avgörande för vår utveckling. Ju mer jag tänker på det ju mer självklart verkar det, ändå känns det som att leken många gånger glöms bort i vårt samhälle. Mycket runtomkring oss är på så stort allvar och jag har ofta lätt att fastna i det samhället talar om för oss.


Dethär med lek vill jag läsa mer om. Jag vill ta med mig det in i skolvärlden och i min roll som lärare.



Mer lek, mer icensättning och association.
Detta tar jag med mig från dagen som gått.







1 kommentar:

enannie sa...

Det var asroligt hur du gick omkring i din färgglada, härliga tröja och bara var allmänt ljuv mitt i allt elände. Du log och hade milda blicken påkopplad, serverade oss kaffe och erbjöd hjälp, medan vi andra mest gick runt och svor och gnällde. Ja, jag fann det entertaining, speciellt från ovan där jag och Joss satt och observerade. (?) Hehe. Bra jobbat anyway.