onsdag 17 juni 2009

måndag

Jag ligger lite efter med bloggen... men här kommer lite om måndagen

På måndagen sa kortet:
Driv upp tempot och kvaliteten för dig själv och de andra.

Under förmiddagen var jag på gång, hade fart i mig och arbetet gick bra. Det svåra ligger i att få med sig andra men känslan var att de flesta ville bli klara och arbetade på. Jag försökte säga saker som: nu gäller det, bäst att jobba fort eller nu gäller det att spurta.
Vet inte om mitt flit och min anda märktes för de andra i gruppen men jag tyckte jag hade ett bra tempo. Under eftermiddagen var det dock svårare att hålla den glöden uppe. Tempot sjönk en aning men fick ändå mycket gjort i det stora hela.
Den lilla förorten knyts ihop och faller på plats.
Även om tempot i bland sjunker eller om jag vissa stunder bara sitter på min pall o stirrar så tycker jag arbetet är kul och jag är nöjd med det jag gjort hittills.
All den tid man tillbringat vid sin spelruta har tillåtit fantasin att spinna och i min värld bor där männiksor och de lever olika men ändå lika liv. Innanför väggarna, under taken sker varje dag små dramor ur deras liv. Och jag får vara med, det är det bästa.

Dethär sättet att arbeta ger mycket tid att fundera och det känns bra. Tankar och funderingar kan falla på plats och jag trivs så bra när alla arbetar fokuserat sida vid sida och man ser hur något växer fram.
En sådan arbetsro som vi haft vissa stunder i kulptursalen vill jag också kunna se hos mina elever när jag kommer ut arbetslivet.
Nycklen tror jag är att ge uppgifter som ligger nära elevernas eget intresse. Det är också viktigt att varje individ kan se mening i uppgiften och på något sätt känna att han eller hon utvecklas av den.

The game
bra tema. Vi behöver alla någon gång bli omruskade, se oss själva och se hur vi beter oss.
Det amerikanska upplägget faller inte mig i smaken. Jag tycker filmen är ganska tråkig att se på även om poängen och budskapet är mycket tänkvärt.

Tidsbrist. måste sluta skriva nu...

Inga kommentarer: