fredag 8 maj 2009

spränga gränser

Efter samtal med Nike idag ska jag:
Måla ännu större. Och måla utanför kanterna.
För att spränga gränser måste jag våga glömma att papprets kanter finns.

Jag ska också köpa svartare färg.
Och måla med bradare pensel.

Nyfiken är jag på att arbeta med matt och blankt. Har därför inskaffat högblankt lack.


Det sista alstret denna vecka. Jag tröttnade på format STORT och gick ner i skala. Teknikerna är de samma. Vilken skillnad det blir på det lilla pappret. Begränsat. Det som var bra med att arbeta mindre var att gå nära och se detaljer. Jag har experimenterat och upptäckt nya roliga sätt att arbeta med grafit och färg tillsammans.

Visar bilden konflikt?
Ja, det tycker jag.
Kanske är blodstänket något min hjärna hämtat från Herman Nitsch i förra veckans avsnitt av Kobra.


Jag blev så trött på flaskfärgen. Istället hängde jag upp papperet på väggen och arbetade med nya material. Sprayfärg och grafit. Jag gillar denhär, den uttrycken konflikt och tekniken var rolig att arbeta med. Men det saknas något, det svarta är inte tillräckligt svart...



Kontrollerad. Jag kände konflikt när jag gjorde den. Nu efteråt känns den för styrd och sammanhållen.

För platt. En vilopaus o konfliktandet. Här känner jag att konflikten knappt finns, även det är ju en konflikt.

Herman Nitsch vet hur man spränger gränserna. Blod.

3 kommentarer:

Nadjana sa...

Vad lustigt. Du säger att det svarta inte kan bli tillräckligt svart. Christina (nr 11) skrev/sa att det vita inte kan bli tillräckligt vitt i hennes gestaltning! Ser spännande ut, att du vågar! (är nog lite rädd för stora dukar och måla och så...)

katta sa...

Vilka häftiga målningar!!! Vet inte om det där med big is better stämmer. Ser att du gått på känslan o det blir bara såå uttrycksfullt. Lycka till, old fox

Karin sa...

Sofia du röjer nu tycker jag. Beröm dig själv. Tycker att du är långt utanför boxen, men kanske du vill gå ännu längre? Såg också inslaget med Herman Nitsch.. blodrädd sen barnsben (blir lätt i huvudet&saker börjar snurra...)som jag är tyckte jag det var väl magstarkt.. men han Vågar, och det gör du också. Stor kram