fredag 1 maj 2009

gestaltning inlägg 2



Här är bilden som först kom till. När jag nu ser på den känns den mesig och inte särskild konfliktfylld. När jag gjorde den kändes det roligt och fartfyllt men samtidigt var jag begränsad av att materialen inte riktigt räckte till. Jag ser denhär bilden som en startsträcka...




Bild nummer två. Här har jag köpt på mig billig färg och känner att jag kan ösa på rejält. Jag fann också träplattor att breda ut färgen med. Resultatet blev rörigt och fyllt av konflikt. Den vita bakgrunden förstärker konflikten, känns det som.




Tredje bilden. Jag behövde nog landa lite. Denhär gjorde jag direkt efter det att jag var klar med "röd, svart, gul".
Jag valde betydligt mildare färger. Fortsatte att breda ut färgen med träplatta. Dessutom skvätte jag ut färg, gick på målningen mm.
På två sätt är denhär målningen konflikt för mig.
1 den går inte ihop, som Nike sa: fyra målningar i en. Den är splittrad på något sätt.
2 Den är "för fin". Mitt mål är att komma bortom det bra och det fina, men denhär är på något sätt för fin. I alla fall kände jag så när jag gjorde den. och efteråt. Men, den är en del i processen och jag släppte den för att gå vidare på nästa.

Gruppsamtal tisdag
Bra samtal, precis som veckan innan. Man lär sig så mycket av att lyssna på alla när de berättar om sina arbeten. Och när man berättar om sitt eget lyfter man det och kan efteråt se det på ett nytt sätt. Nya perspektiv, welcome!




Sista april. en timma i skulptursalen. Också blev detta till. Konflikt? Ja. Jag öste på med färg tills pappret brast. Det kändes befriande.
Men, jag tvekade också endel för fösta gången. Tänkte mycket på dagis under tiden som jag arbetade med den, men nu när jag ser den känns det som att jag ser en tydlig bild av konflikt, och det var ju meningen. Dagiskänslan är nog bra, barn går väl bara på känsla utan att tänka? Ja, dagiskänsla är rätt för mig. Mer sånt i detta projekt.
Först använde jag bara blått, rött och svart. Så när jag nästan var klar kände jag att det hela såg så platt ut. Det gula ger ett lyft och mer dramatik till det hela.
Jag tänker: dethär sättet att arbeta vill jag testa på eleverna jag vikarierar för. Måste väl passa i en kurs som heter estetisk orientering!?



1 kommentar:

Beskrivelse av en känsla sa...

Såg ett av dina verk S. Du är mycket kreativ och jag stod och studerade målningen ett bra tag. Så snyggt. Jävligt snyggt. Keep up the good work girl. Keep it up.

/J