fredag 11 december 2009

att välja utanförskap del 4




Hjärtljud.
Eller bild av ett hjärtas slag.
Jag vill komplettera ljuden med någon form av bild för att ytterligare förstärka känslan hos åhörarna. Dessutom tror jag att rätt typ av bild kan öka koncentrationen för de som lyssnar. Jag söker efter bilder som kan passa.


Radioprogrammet "Barnen" i P1 idag handlar om stadsdelen Stenhagen i Uppsala. Bilar brinner och ungdomar slåss.
Många känner sig utanför samhället och har svårt att klara skolan. Detta trots att staden satsar på ungdomsgårdar och aktiviteter för de unga. Att bränna bilar och kasta sten är en stor protest. De vill ha uppmärksamhet. Bli sedda. Att förändra genom politik ligger långt ifrån dessa ungdomar. Därför tar man till andra metoder.


Ständigt aktuellt. Detta ämne.

Att blanda in The Beach Boys i min gestaltning för att skapa kontrast var kanske inte helt lyckat. Men jag ville ändå testa. Se vad min seminariegrupp hade att säga. Musik ska ändå ingå. Men kanske mest stråkar och någon form av klassisk musik. Kontrasten till andra våldsamma eller ångestfyllda ljud finns ju ändå där i form av skrik och gap och gråt och så.. Jag fortsätter att skissa vidare. Jag använder mig också av det ljudmaterial jag redan har skapat och försöker få ljuden att samarbeta.

Under några dagar till vill jag testa mig fram. Jag samlar fortfarande på ljud som jag tror kan bidra till stämningen jag söker.

Jag har också börjat skriva på rapporten. Har försökt sätta rubriker. Men jag tycker det är svårt att hitta struktur i texten. Jag behöver öva på att skriva. Vill fösöka komma över tröskeln.

Har läst lite i en rapport om att skriva rapport.. för att få tips om hur man går till väga. D
et finns mycket regler att följa...frågan är om prestationskraven inta bara stiger ännu mer när man läser om hur man bör göra. Jo till viss del. Men kände att jag behövde lite eld i röven.





2 kommentarer:

Fredrik Jonsson sa...

En bra bild till din gestaltning. Jag får en idé! Eh Varför inte ha ett hjärtljud som dunkar utan bild och en annan sekvens där bilden visas men med total tystnad. Hade varit intressant och se om man associerar det med samma sak? Beachboys får mig inte att associera med utanförskap jag lovar. Kanske kommer någon som har spelat i ett dansband att bli helt utanför när han väl lagt av men nja... Jag hade nog blandat in mer deathmetal och i en kontrast total tystnad och polissirener såklart. Men det är mina tankar. Ditt projekt var bra reddan från början fortsätt exprimentera. Julsång kanske bah noway:)

yrla sa...

din glöd för det här ämnet är otroligt s. mycket imponerad. lycka till. tror det kommer att bli strålande //z