söndag 29 november 2009

att välja utanförskap del 2



"
Man såg tydligt varför han hamnat där, han var en svag kille som varit dålig i skolan och börjat med droger och sånt.
Det var typiskt att han blivit upplockad i en sånh
är organisation. Bandidos och andra gäng jagar killar som inte har nånting. Alla har spottat på dem sen de var små, och sen kommer de kriminella ledarna och säger att dom är jättebra. Det är inte konstigt att de väljer det livet."

Intervju med Massoud Garokei ur boken Svensk Maffia.




Jag har omformulerat min frågeställning, den lyder:


Vad kan jag som pedagog göra för att motverka att elever väljer en kriminell livsstil?

För att kunna svara på frågan vad jag som pedagog kan göra, vill jag också ta reda på vad som redan görs. Jag har därför försökt få tag på rektorer och andra på bl.a Bergsjöskolan och Sandeklevsskolan i Bergsjön. Dessa personer är inte helt lätta att nå men en person som jag fick kontakt med betonade vikten av "ämnet" livskunskap där man har utrymme att behandla frågor som rör konfliktlösning, identitet och utanförskap mm.

Andra som jobbar med samma problematik är Lugna Gatan, vilka jag sett i korridorerna på de skolor där jag prakticerat.



"Lugna Gatans skolvärdar har som uppgift att tillsammans med övrig skolpersonal engagera elever att verka för ett tryggt socialt klimat, elevstöd och konfliktlösning på skolor genom att knyta kontakter och skapa relationer med ungdomarna inom skolorna."

Text från fryshusets hemsida





Jag var på pjäsen Gangs of Gothenburg i veckan. Den var fantastiskt bra. Manusförfattarna och skådespelarna sätter fingret på utanförskap. På att vilja vara älskad. På konflikter i skolan och på att vara livrädd men ändå gola.

Den klassiska musiken som spelades under pjäsens gång har inspirerat mig. Jag är fortfarande inne på att gestalta med ljud. Jag har laddat ner gratisprogrammet Audicity och försöker förstå hur den fungerar. Jag har experimenterat med att spela in min röst och andra mer eller mindre störande ljud. Jag har i mitt huvud en bild av skolan vs gängen. Det är en pågående dragkamp. En battle av ljud.
I gestalningen handlar det alltså om två sidor. Men jag vill också betona att det i skolan är viktigt att mötas för att motverka känslan av vi och dom.

Har inspirerats av olika ljudkonstnärer och andra människor som skapar ljud. Lyssna och njut.

Johannes Bergmark

http://www.youtube.com/watch?v=k2Vo2ez1Fmk


http://www.youtube.com/watch?v=fBxPYhOnKv0





3 kommentarer:

Fredrik Jonsson sa...

verkligen en spännande frågeställning du har egtt dig in på. Även om jag jobbat inom skola i 10 år tror jag inte jag vet mycket om det du vill ha svar på. Jag jobbar med yngre barn och det är nog där du kan finna en del svar på dina frågor. Det är fel att säg det men man kan se ganska tidigt att här kan det gå fel.Föräldrarnas engagemang och villja att vara förebilder har nog stor betydelse. Från skolans håll tror jag det viktigaste att är att de visar att det är HÄR tryggheten finns. Vi bryr oss om dig. Hot och straff leder bara till att man inte har någon förtroende för varandra då letar man andra människor att ty sig till... INget facit bara mina tankar. Kör på vill gärna se vad du kommer fram till/mvh Fredrik

Maria sa...

En bra frågeställning men svår, spännande och intressant.
Jag tycker det är viktigt att pedagogen visar att alla elever är viktiga oavsett. Alla elever ska känna sig sedda och känna att de blir tagna på allvar och respekterade. Det här är oerhört viktigt för att kunna börja hjälpa någon. Jag tror dock att förhållandena hemifrån spelar stor roll när det handlar om vilka vägar en ungmänniska väljer i livet. Jag ska berätta en liten historia när vi träffas, om en ungmänniska som nu har fått dagsböter och samhällstjänst.
Jag tar med boken på onsdag den heter Med uppenbar känsla för stil-ett reportage om manlighet.
av Stephan Mendel-Enk

enannie sa...

aj lav din ingång sofia! och håller verkligen med om att gangs of gothenburg inte var något mindre än fantastisk! önskar att den gick ffrnde, så att fler fick chansen att se den! amazing.