lördag 21 november 2009

att välja utanförskap del 1



Utanförskap var temat i senaste projektet. Ämnet berör mig och får mig att starkt vilja jobba mot detta i skolan.

För att rota runt i olika sorters utanförskap har jag sett dokumentärer om kriget i Afganistan, om andra världskriget och om murens fall, men så bestämde jag mig för att inrikta mig på organiserad brottslighet och kriminella organisationer.

Temat utanförskap fortsätter alltså med mig in i detta nya projekt och jag väljer att inrikta mig på kriminella gäng som lockar unga, vilsna själar till sig.


Det valda utanförskapet, kan man kanske kalla det. Det handlar om människor som en längre tid känt sig missanpassade i samhället och väljer den kriminella banan i jakten på tillhörighet och identitet.


Min frågeställning:

Vad görs i skolan för att jobba mot att elever söker sig till en sådan destruktiv livsstil?

Jag vill alltså undersöka vad som görs i skolorna (några utvalda skolor i Göteborg). Men, jag vill också lära mig mer om hur kriminella organisationer fungerar och arbetar när det gäller att rekrytera unga.


Mitt arbete började i att jag nu läser "Svensk Maffia". Boken ger mig inspiration och tankar om hur jag ska fortsätta.

Idag 21/11 kan man i DN på nätet läsa:

"Polisen på väg sätta stopp för kriminella Black Cobra"

http://www.dn.se/sthlm/polisen-pa-vag-satta-stopp-for-kriminella-black-cobra-1.998812




Medlemmarna i Back Cobra är runt 20 år gamla men det finns också en undergrupp för yngre personer som kallas Black Scorpions. Dessa blir intressanta för mig i kopplingen till skolan.

"De flesta av dem är kända kriminella. Polisens bild är dock att det inte handlar om de ”vassaste knivarna”.
– När vi bortser från det mycket allvarliga våld de här personerna utövar brukar vi skämta och säga att de ägnar sig åt ”oorganiserad brottslighet”. Det är uppenbart att de har svårt att få till någon form av ordnad struktur. Vi talar ju om personer som har missbruksproblem, som dopar sig, som i vissa fall har psykiska problem, säger Stefan Edin, gruppchef på länskriminalens Novagrupp, en särskild satsning mot nyrekrytering av unga personer till den organiserade brottsligheten." citat ur artikeln i DN.

Jag Googlar Novagruppen och får snabbt upp länkar till musikgruppen Kartellen. Det visar sig att dessa starkt kritiserat Novagruppen
. Gruppen Kartellen skapar musik. Men vad mer? I mina öron inbjuder musiken unga att delta i kriminalitet och vilja ställa sig utanför samhället och dess lagar.

Lyssna och läs mer på: http://www.myspace.com/kartellen

Hittade också en reportageserie på sr.se.
Lyssna här.

http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=2750241

Hur gestaltningen för projektet ska utformas vet jag inte ännu. Något jag är nyfiken på och som jag tidigare inte jobbat med är att gestalta med ljud.

1 kommentar:

Fredrik Jonsson sa...

.. spännande vinklig du har hittat. Jag vet ingenting om organiserad brottlsighet och vad skolan gör för att ungdomar inte skall hamna i deras klor. Däremot fins det nog 100 saker skolan inte gör som innebär att vägen in i ett kriminellt gäng kan vara en befrielse, eller enda vägen till meningsfull vardag. Den enda erfarnehet jag har från detta är HE i malmö. Där fick jag bara tipset: bläng inte på dem OK är det en lösning??