söndag 16 augusti 2009

Summa kardemumma



Här befinner jag mig nu. Röda trådar i ett virr varr. Vart det tar vägen? Vet inte ännu, måndag och tisdag får visa mig fram.

Men, för att ta det från början; Jag har lärt mig mycket under denna resa. Spelets regler, mitt spel har gett mig mycket tid att reflektera och konkretisera det jag har i huvudet. Bilderna har hjälpt mig att få ut de tankar som singlar runt och som i vissa fall stör mitt vardagslunk. Att medvetet se och använda det jag tycker mig ha problem med eller ser som hinder i min sociala samvaro har hjälp mig mycket. Jag tror jag kommit fram till hur jag kan tackla surret i huvudet. Att bara älta leder ju oftast ingen vart. Istället kan jag lyfta störningarna och göra något åt dem.

När jag under sommaren har spelat med människor i min omgivning har jag flera gånger kunnat se hur jag är i vissa situationer och i vissa fall känt att jag egentligen vill agera annorlunda. Jag har testat och ibland har det fungerat bra. Jag har fått tid att sätta mig in i andra personers agerande och sett hur vi påverkar varandra. Såklart gör man detta ofta när man är med människor runt omkring, men nu mer konkret än tidigare.

Jag tänker ta med mig det här sättet att göra olika situationer konkreta. Det kan vara andvänbart både i det privata livet och i sin arbetsmiljö. Jag bär också med mig detta som ett förslag till lektionsupplägg och undervisning. Att utgå från sig själv, tänka till och kanske komma fram till vart man vill stå och hur man vill vara med sina medmänniskor. Detta ligger ju de flesta varmt om hjärtat, att vara en socialt fungerande människa och medvetet anpassa sig till eller gå emot reglerna. Veta vart man står, helt enkelt.

I en klass med tonåringar tror jag detta är ett bra underlag för att få eleverna intresserade. Om de få utgå från sig själva och tänka till kring sociala regler blir (bild)undervisningen också en nyckel in i det sociala livet.

De röda trådarna på bilden ovan är slutfasen på ett finit spel om sociala regler. Tankarna och ahaupplevelserna jag bär i mitt huvud är början på ett liknande infinit spel.
Livet och samspelet med människor runtikring.

2 kommentarer:

MOXY sa...

Gillar ditt tanke sätt över hur du reflekterat över ditt spel i det social och hur du tänker över hur det sociala spelet pågår i skolan. ska bli spännande och se resultat av din gestaltning som känns spännande.

Anonym sa...

Hej !

Jag har nu landat i Sverige och har via Susanne hört att det blev en spännande diskussion i och med redovisningen. Kändes väldigt trist att missa arbetet när jag följt er så länge.

Eftersom jag vill få till ett avslut som känns värdigt allt ert slit kommer jag via samtal med S (v.35) att skicka er ett brev med ert betygsunderlag så att ni ser hur jag/vi tänkt.

Jag önskar att det skulle vara okej om jag skickade detta via brev/post till er och behöver därför få era adresser skickade till min mail. Hoppas att detta är okej, om det är någon som inte vill lämna ut adressen löser vi det på annat vis.

Skicka till malinhjartedal@hotmail.com

Tack för en inspirerande sommar!

/ Malin


PS betygsunderlaget ska vara vid er under v36 DS