fredag 24 juli 2009

Tagga ner, Fröken duktig



Att kunna slappna av är svårt tycker jag. Fröken duktig är i farten och på jobbet brottas jag varje dag med tanken på att jag kanske inte jobbar tillräckligt bra och effektivt. Jag spelade på jobbet. Under speldagen noterade jag mitt eget beteende och skulle försöka lugna ner mig några hekton var tanken. Se på skillnaden hos mig själv och mina kollegor om jag arbetade hyper effektivt respektive bara tog jobbet i lagon takt. Som de andra.
Tyvärr upptäckte jag att ett gnagande dåligt samvete satt på min axel och gnällde de stunder jag tillät mig själv att sitta ner och slappa lite. Det lustiga är att jag har ett jobb där man får sitta ner. De människor jag tar hand om behöver lugn och ro för att inte själva bli stressade och oroliga. Jag brottas med en paradox: att utföra mitt jobb korrekt och effektivt och att sprida lugn och ro...hm...?.
Dessutom pågår brottningsmatchen helt i onödan efterssom det endast är jag som sätter kraven. Kollegorna på min arbetsplats tillåter sig att sitta ned, och de verkar tillfreds med det.

Jag har kommit fram till att jag måste våga lita på att det jag gör är tillräckligt. Det jag gör är bra. Jag vill också kunna ta med mig dessa tankar när jag skapar något i bild eller form.
Om jag inte litar på mitt eget omdömme kommer prestationsångesten ta överhand.

Jag ska illustrera mer kring detta. Bilden ovan synliggör hur jag sakta men säkert tar mig fram över spelplanen.
Nu, förhoppningsvis med en lite starkare tro på att det jag gör räcker till.

Känner dock att jag behöver lite tips på vägen. Ge mig gärna en lätt spark därbak. Idag behöver jag det.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej:)

Dina bilder ar vackra och talande. Du beskriver ditt harda slit pa jobbet och jag hoppas att du kanske kan vila i gestaltningen:)

Det ar viktiga ord du skriver om hur man maste sta tillbaka som larare for att inte hamma kreativiteten. Det ar nog nagot som ar valdigt viktigt att ta med sig in i lararyrket och nagot som skulle vara intressant att diskutera vidare om.

Du arbetar nu med att skissa och funderar pa att ga vidare i skulptur. Hur leder dina bilder dig vidare in pa skulptur? Kanske ar det nagot som du langtat efter att arbeta med eller kanske ar det nagot som du tycker foljer naturligt i din process dar det du vill saga kommer fram enklare genom gestaltning genom skulptur?
Beskriv garna mer kring detta, intressant.

Om du behover fortsatt handledning kring nagot speciellt ar det bara att maila mig.

Annars tycker jag att du arbetar fint. Jag kommer att ga in och kommentera extra under den kommande veckan om jag kommer pa nagot speciellt kring dina tankar och gestaltningen.

Allt gott / Malin

Anonym sa...

Hej igen!

Bara en liten sak, om du kanner att du behover mer handledning i klassrummet? sa kommer Susanne att traffa andra gruppen den 5 Augusti. Maila henne och fraga vilken tid om du vill vara med under den handledningen.

Allt gott / Malin