söndag 18 januari 2009

Skissboken...

Boken med skisser.. till en början var det segt..en bild om dagen..nja en i veckan kanske.
Jag kom inte igång. Jag brottades med demonen prestation. Men, så lossnade det, jag tänkte Sofia detta är något du tycker om, låt det vara roligt. Och häpp, det blev roligt! Ja det var ju ganska enkelt. Tricket var att bara testa nytt och inte tänka.

När hjärnan slutat arbeta febrilt med vad som är bra eller inte drog jag fram limstift och gamla tidningar, vilket nog är det bästa tillskottet till skisserna. Tidningspapperet gav bilderna liv och det jag såg i tidningarna gav mig nya idéer.

Vad tänker han på? karaktären på bilden återkommer bland skisserna. Kanske tänker han på vädret..eller vill han ge vädret till någon?
Bilden är viktig för att det var den första bilden där jag använde tidningsurklipp. Jag hittade ett nytt uttryck jag gillade och fortsatte med.


Bilden har rörelse, det händer något. Men vad? Fönar hon håret? ja. men mer då... Pistolen får mig att undra...
Här har jag använt pistolen, som i flera andra bilder men den fick en liten tvist. Rörelsen i bilden var ny för mig. kom på att det var kul att arbeta med bakgrunden och ge den liv.


Den är enkel, därför valde jag denhär bilden. Det enkla sätter också igång tankar och tolkningar. Kanske ännu mer...


Här har jag testat att först skapa bakgrunden, senare tillkom karaktärerna. De är olika men hör samman på något sätt. Bilden får mig att fundera kring vilka personerna är?



Ibland missförstår man.. eller kanske vill man för mycket. Så mycket att man förlorar sig själv. Bilden får representera blodet som finns i skissboken. När jag ser tillbaks i den ser jag att där finns endel pistoler och blod.
I början av hösten påverkades jag djupt av det våld som skedde alldeles utanför mitt hus.. kanske har det påverkat..
Arbetet med skissboken har utvecklat mig mycket. Både tankemässigt och vad gäller
bildskapandet. När jag väl kom igång kännde jag hur viktig den blev och hur mycket nya tankar det satte fart på innanför pannbenet.
Jag tänker också att dethär sättet att skissa skulle vara bra för elever på gymnasiet till exempel. Kanske skulle man kunna arbeta med skissböcker där under en period och sedan använda bilderna i nya sammanhans, som vi gjorde eller på annat sätt.
Inspiration ger den och jag är glad att vi fick den.

Nu när boken är full saknar jag den,...snyft.... Fast ja, har ju redan botat det problemet genom att köpa en helt ny, fin bok med tomma blad att fylla...

3 kommentarer:

enannie sa...

älskar dina karaktärer! bild 1 & 2 är särskilt klockrena tycker jag. :)

L sa...

hårblåsbilden är LOVELY!!!

005 sa...

Hej Sofia!
Lene använder detta hjälplösa sätt att välkomna till fredagsmys och afterwork.

Adress: Gamla Varvsgatan 1
Tid: nu fredag ca kl 20
Tel 0709 42 67 20

Ps - skicka gärna vidare Ds