torsdag 13 november 2008

stenen

Mycket bra workshop med Tarja.

Alla valde sten, tecknade av och utifrån detta skapade den tonårsfigur vi såg i stenen.


Vad kul det var att teckna av med kol, det var länge sedan. Också intressant att fundera kring vad för människa man såg i stenen. Jag tecknade den kaxiga, på ytan självsäkra tjejen med svårighet att släppa andra inpå skinnet.

























Denhär övningen hade mycket att ge; teckningsövning, identitetstankeväckande och funderingar kring gruppdynamik.

Det är detta jag vill få med mig i denhär utbildningen, dels konkreta övningar som denna, dels att fundera och diskutera kring tonåringars identitet, gruppdynamik vad som händer i klassrummet. Hur hanterar men det? Mycket givande med diskussion i klassen kring hur lärare och elever fungerar tillsammans och hur elever påverkar varandra och fungerar i grupp.

Dessutom tror jag att tonåringar skulle gilla denhär typen av övning som berör dem själva och det de funderar kring i den åldern. Jag kommer använda denhär övningen rakt av när jag får chansen. Den kan dessutom följas upp med diskussion kring identitet, grupptillhörighet eller annat som eleverna relaterar till. Visst kommer man längre ifrån ämnet bild om man har mycket diskussion men jag tror att vissa klasser kanske kan behöva pratet för att utvecklas och få ett djup i ämnet bild.
Jag tycker också att man kan utveckla workshopen till att arbeta med självporträtt, föreställande eller icke.


















Inga kommentarer: