torsdag 20 maj 2010

slumpen




Så var det dethär med slumpen som jag hade i tankarna vid projektets början. Jag känner nu att jag har en färdig bild av hur min gestaltning kan se ut men jag är nyfiken på att väva in slumpen i det hela. Har läst boken som syns ovan och den fick mig att tänka och reflektera mycket! Tack, M.

Slumpen känns viktig i allt som händer och vilka val vi gör men efter att ha läst boken tror jag faktiskt som boktiteln säger att det nog inte bara är tillfälligheter utan att mycket vi gör har en grundidé i botten.

Frågan är bara hur jag väver in slumpen i min gestaltning. Hur ser slumpen ut? Hur ser de eventuella energierna som finns utanför våra hjärnor ut? Och hur ser det ut när de energierna påverkar våra val?


Kanske är titelförslagen jag skrev om i förra inlägget för definitiva om jag också ska gestalta slumpen. Göra, gjorde, gjort känns mycket vetenskapligt och ger inte utrymme för sånt som vi själva inte styr över...

Frågorna blev helt plötsligt väldigt många

Jag tar mig en funderare

2 kommentarer:

Beskrivelse av en känsla sa...

Hur går det med funderingarna Sofia? Slumpen känns intressant och inträffar i mångt och mycket. Ser fram emot vart dina tankar tagit dig imorgon när vi har handledning. Du gör en mycket bra gestaltning - din idé snuddar vid mitt inre.

/J

Maria sa...

Den där boken ska jag läsa.
Vad är slumpen egentligen? Det är nog väldigt svårt att ge ett konkret svar på den frågan. Alla styr nog slumpen undermedvetet om mycket. Spännande är det iallafall.