fredag 28 maj 2010

nu sätter jag ner foten.

Så, nu är det färdigtestat och färdigtänkt.
Det blir den enkla vippbrädan. Den är avskalad och inte på något sätt tillfixad eller fyndig eller käck. På brädan kommer det ligga en hög med tändstickor. Om en utomstående kraft gör att brädan tippar flyger stickorna i luften. De får symbolicera konsekvenser och händelser som vi själva inte styr över. Sådant som händer utanför vår kapacitet att styra.

Jag är nöjd med att jag lade till vippbrädan, den ger verket en dimension till och den skapar en spänning. Varför jag valt bort de övriga föremål jag testat är enkelt: man läser in så mycket i tex en bomb, tärningar eller en molotovcocktail. Brädan är enkel och står för sig självt, vilket ger mer focus på samspelet mellan klustren och brädan.

Jag tänker tjuva en titel. Nämligen tilteln på den bok jag läste. "Slumpen är ingen tillfällighet". Det säger ju allt!
Tror inte ens att jag behöver en beskrivande text till, utan nöjer mig med bara titel.

Inga kommentarer: