söndag 27 september 2009

ickeplats

Jag villa vara nära där jag bor, kanske är jag bekväm, må så vara. Jag har hittills tänkt i två banor: det övergivna tv-huset eller kanske den lilla, tomma, bortglömda, asfalterade plätten vid fotbollsplanen nära mig. Där ligger gamla skyltar i högar som liknar skräp. Kanske kan vara något. Är inte helt säker ännu.

Jag googlar och finner:


"Men vad är då en icke-plats? Ja, det är avsaknad av identitet, relationer och historia på en plats (s77-78) och enligt Augé är dessa icke-platser inte bara sammanknippade med supermoderniteten (s93), utan supermoderniteten uttrycks till fullo i dem (s109). Nu försöker dock Augé att definiera icke-platser, inte enbart som avsaknad av något, utan också som något med ett eget innehåll. Om platser innehåller "the organically social" så finns på icke-platser "solitary contractuality" (s94). Så förutom att vara ett byggt rum skapat med ett syfte ("transport, transit, commerce, leisure") (s94) är icke-platser en uppsättning relationer som vuxit fram under supermoderniteten och som delvis konstituerar den."

(Thomas Borén, Kulturgeografiska institutionen, Stockholms universitetEn recension av Marc Augé (1995) "Non-places: introduction to an anthropology of supermodernity".)

Vidare finner jag bilden utopia



En utopi är en ickeplats som är en plats i avsaknad av något. Vad?
Jag blir snurrig. Måste botanisera lite till innan jag bestämmer mig.

1 kommentar:

005 sa...

De e ju så intressant med en ickeplats i avsaknad av något. Det är det som är så skrämmande fritt och samtidigt helt skumt. Hur benämner man det obenämnda? Lycka till vidare.

/Lene