fredag 26 september 2008

jag, du, vi

Jag

kan själv

jaget

ensamt

vi, vi, vi

sökande



Titt-ut dockan kryper under perioder ner i sin strut. Hon bara kör på och tycker det är jobbigt att se och ta in nytt. Men, så ibland tittar hon upp och ser, aah vad fint. Något bra jag kan ta till mig, vad spännande.

Trädolken är dockans vapen. Med dolken kan man slå hål på gamla, mögliga tankar som sedan länge borde ligga bland skräpet.

Så med dolken till hands ger hon sig ut på en sökande resa..






















Ordet är sökande. Senare tillkom också "tycka om" och "slå hål på". Dessa ord beskriver mycket av det som finns i mina tankar just nu.

Med ordet sökande i bakhuvudet associerade jag till resa och kartor och kom på att jag ville illustrera en kartbild. Varje "land" består av olika material som skulle kunna symbolicera olika miljöer, kulturer eller religioner om man så vill.


När jag började arbeta med mitt verk hade ordet sökande en negativ klang. Som om sökandet var något nödvändigt ont, något förvirrat. Men under arbetets gång har jag mer och mer fått känslan av att sökandet är spännande och kul. Det är också det som syns i verket. Jag tycker att man kan se det lustfyllda och sagolika som växte fram allteftersom jag arbetade.


Efter dagens redovisning kan jag hålla med om att skeppet med dockan nog var överflödigt i bilden. På ett sätt får man hela berättelsen skriven på näsan med dockan seglandes mitt i verket. Skulle jag göra om det så hade dockan fått en mer anonym plats i bilden. Något jag saknar i verket som det nu blev är mystiken och det hemlighetsfulla.


Jag vill beskriva uppgiften som underhållande och undersökande. Jag klev in i arbetet med lust och känner att det övergripande temat identitet är mycket spännande. Jag är nöjd med min insats även om jag nu i efterhand ser flera saker jag skulle kunnat ändra.


Hela upplägget av workshopen tilltalar mig. Att inte avslöja allt i förväg fungerade bra och jag tar verkligen till mig det här sättet att jobba. Hela eller delar av övningen skulle fungera mycket bra på de högstadieelever jag möter på min VFU. Övningen är ett bra redskap för att stärka tonåringens identitet och självförtroende men också för att stärka sammanhållningen i en klass.

















Inga kommentarer: